Ockelbo Sommarmarknad - 38:e upplagan

Ockelbo Sommarmarknad - 38:e upplagan

Ockelbo marknad en varm sommardag 2006. FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB

Ockelbo marknad en varm sommardag 2006. FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB

I 38 år har Krister Ederth, marknadsgeneral och Ulf Andersson, ordförande i Ockelbo marknads ekonomiska förening, varit med och arrangerat marknaden i Ockelbo. 

För att sätta det i perspektiv har de arrangerat marknad lika länge som denne skribent levt. Det är imponerande. 

– Vi har två år kvar till fyrtioårsjubileum och det hoppas jag att vi kommer fira, säger Krister Ederth då vi träffar herrarna inför förberedelserna för årets marknad. 

Det har varit en hel del med och motgångar, från det att marknaden var ny på 80-talet gick det spikrakt uppåt fram till mitten av 00-talet. Då planade det ut med stånd, besökare och omsättning. 

– Men det har alltid varit svart i boken, säger Ulf. Jag brukar säga det, den dagen vi har röda siffror då slutar jag. Men den dagen har ännu inte kommit. 

Det har blivit dyrare att arrangera marknaden med tiden. De har ett bra samarbete med kommunen som tar hand om renhållning och städning, under och efter marknaden. 

Ulf Andersson, ordförande i Ockelbo marknads ekonomiska förening och Krister Ederth, marknadsgeneral. FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB

– Då kommer det en bil som borstar rent och samlar upp det mesta av skräpet och återvinningsbilar som pressar ihop allt och skeppar det till återvinningscentralen. Måndagen efter marknaden syns inte att folkfesten ägt rum, säger Ulf och Krister fortsätter: 

– Vi har ett bra samarbete med kommunen och utan det hade det inte gått. Vi bokar även in bra sanitära anläggningar och toaletterna vi hyr in är några kronor dyrare men har högra kvalitet, fungerar under hela helgen och är fräscha. Det får vi ofta beröm för av andra marknader.

– Det folk inte heller tänker på är att elen kostar, det är inte bara sätta in kontakten i närmaste uttag. En detalj som är väldigt viktig och som kostar pengar är högtalarsystemet som går genom hela marknadsgatan, säger Krister och fortsätter: 

– Högtalarna har vi inte först och främst för reklam utan för att kunna meddela om något barn kommit bort eller liknande. Det uppskattas väldigt mycket av polisen. 

Just säkerheten har de alltid satsat hårt på och de berättar att marknaden varit besparad några värre incidenter genom åren. 

– Visst har det hänt att någon druckit och blir omhändertagen, men inga större saker. VI har vakter som har uppsikt, bra samarbete med polisen och vi byter nummer för att kunna ha snabb kommunikation, säger Krister. 

– I serveringstälten är det ett stort ålderspann och artonåringen kanske har sin morfar sittande några bänkrader ner, det där ger en dämpande effekt på stöket och det är ofta en positiv stämning på marknaden med hemvändare, ortsbor och turister som har det trevligt tillsammans. 

Stora trender genom åren minns de och skiner upp. Allt från duschmunstycken, dammsugsmunstycken till foppa-toffeln och förra årets stora succé fidget spinner. 

– På papperet hade vi väl att en tio olika säljare skulle ha fidget spinner och meddelat oss det och sedan när marknaden öppnade hade nästan varenda stånd de där små plastsnurrorna, minns Krister. 

Årets stora grej tror han blir den lokala glassen, vars marknadsstånd Krister har placerat mitt i centrum, med lite halvskugga under stora delar av dagen. 

– Jag hoppas de får ihop det, med glass från Mörtebo, det tror jag kommer bli en stor hit! 

I år satsar de mindre på spelningar och de har även kortat markandsgatan åt Kulturstation med cirka tjugofem meter för där dammar det mycket och det drabbar knallarna. Men det blir fler mässutställare i andra änden i år.
– Mässutställarna ökar och artisterna minskar. Vi har märkt att fler och fler artister inte har PA-anläggningar längre och kräver av oss att vi ska hyra in utrustning och samtidigt har de höjt priserna. Det går inte ihop att betala sjuttio tusen för en artist och sedan lika mycket på ljudutrustningen som de förr höll med själva, förklarar Krister. 

FOTO: KUXAGRUPPEN AB


En kanonbokning som han gjorde var när Brandsta city släckers hade sin korta karriär under 00-talet. 

– Då lyckades Krister boka in dem till marknaden innan de blev stora, du hade bra näsa för det där, berättar Ulf. 

– Ja, sedan stod det i löpsedlarna ”15000 såg Brandsta city släckers i Ockelbo” och månaden senare var det 300 i publiken då de spelade på ett annat ställe, minns Krister och ler. 

Nu är nästa stora del att affischera och komma ut med annonser. De olika föreningarna i Ockelbo hjälper till med parkeringsplatser och serveringstält och får sedan en viss inkomst utifrån det. 

– Marknaden gynnar inte bara föreningar utan även lokala handeln i stort.

– Kanske håller vi på till marknaden blir femtio år, frågar Krister sig själv men Ulf skakar glatt på huvudet. 

- Men till fyrtioårsjubileet kör vi garanterat på.

Val 2018: Liberalerna

Val 2018: Liberalerna

Veckans Profil - Katarina Lindgren

Veckans Profil - Katarina Lindgren

0