Ockelbo Lundgren - 100 år del II

Ockelbo Lundgren - 100 år del II

Erik ”Ockelbo” Lundgren fick sitt namn i racingkretsar på femtiotalet. Han utvecklade tillsammans med sin kompanjon Lennart Gustafsson ett plastchassi baserat på en Ferrari 500 Mondial. De skulle göra två chassin och ordrarna kom in på snart ett femtiotal. Men omständigheter gjorde att de båda var tvungna att sluta med bilchassi-tillverkningen och siktet ställdes då in på något helt annat, nämligen båtar. 

Vi är med Ockelbo Expos Per Wilhelmsson och deras utställning om Erik ”Ockelbo” Lundgren och plastindustrin i Ockelbo. I förra numret av Kuxabladet kunde ni läsa om Eriks racingkarriär och hur han byggde sina egna bilar. Nu fortsätter vi med Ockelbobåten. 

t.h. Per Wilhelmsson t.v skribent Henrik Westberg FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

Per berättar: 

– Båtmotortillverkaren Mercurys säljare åkte till Gävle för att sälja motorer, men det rådde brist på båtar. De fick tips om att en viss Erik Lundgren uppe i Ockelbo hade plasttillverkning. 

– De åkte upp till Mo och pratade med Erik. Han åkte senare ner till Stockholm och fick en order på tio båtar, berättar Per. 

– Erik köpte ett nummer av tidskriften Populär mekanik, där det fanns en ritning på en båt som skulle byggas i plywood. Erik byggde istället ihop och använde den sedan som mall för gjutformen. Erik går till den första båtmodellen, som står på utställningen, och han pekar. 

– Fenorna baserade han på antingen en Ford eller en Studebaker, där går meningarna isär. 

FOTO: Ockelbo Expo

FOTO: Ockelbo Expo

Mo-Båten var nu född. I annonsen för båtmodellen står att läsa: Längd 4.45m, Bredd, 1.73m Bredd akter 1,51m. Lyx: Har dubbel botten och skott i fören vilket i samband med ingjutna säten gör båten mycket stabil och osänkbar. 

Electrolux blev generalagent för Ockelbobåten och Bengt-O Alberg ritade många av de följande båtarna genom åren. 

– Högst troligen är det också denna Bengt-O som ritade den klassiska Ockelbo-loggan, som jag tycker står sig än idag, berättar Per. 

Electrolux beställde även en lyxigare båt av Erik Lundgren och det blev en katamaran med dubbla motorer vid namn Lux Futura. 

– Men den katamaren kom aldrig i produktion, berättar Per och visar sedan resten av alla klassiska Ockelbobåtar som gjorts genom åren. 

Bengt-O Allskog - var en känd motorsportjournalist, tecknare och designer och med största sannolikhet den som designade den klassiska Ockelbo-loggan. FOTO: Ockelbo Expo

Erik Lundgrens firma växte och de började även med skotertillverkning (mer om det i nästa nummer), och Erik arbetade allt mer. Han led en hjärtinfarkt i mitten av 60-talet, ett tecken på att han borde börja ta det lite lugnare. Något han ofta sa, men inte följde. 

När andra sonen Lill-Erik föddes 1967 (den äldre brodern Pär föddes 1955), lovade Erik att han skulle varva ner, men några månader senare, den 16 september 1967 avled han i sviterna av ännu en hjärtinfarkt. 

Eriks fru Ulla tog över firman. Men 1973 var det oljekris och det gjorde att även plasten blev dyrare. Intresset för motorstarka inombordare svalnade. De började då tillverka segelbåtar men utan samma framgångar. 

– Sen tyckte sjöfartsverket att plasten i båtarna var för tunna, berättar Per. Men tillverkningsprocessen som innebär att båtarna är ”Handupplagda”, det vill säga att varje lager läggs på och varje lager rollas för hand med plast, gör båtarna starkare trots att de är tunnare än båtar med andra tillverkningsmetoder. Så sjöfartsverket fick backa. 

1979 gick Ockelbobåtar i konkurs. Då hade firman både avknoppats i en skoterdel, och nya plastföretag hade uppstått i Ockelbo, längs vägen. 

Per Wilhelmsson, en av de ansvariga bakom Ockelbo Expo utställningen i Turbin. FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

– Vakuumplastmaskinen togs ju om hand och blev ju grunden till företaget Forma plast som fortfarande finns idag, berättar Per och visar några av deras produkter som finns på utställningen. – Ockelbo plast finns också och tillverkar vattenruschbanor. 

Under åren tillverkade olika företag också dörrar i plast till vissa volvomodeller, underdelen till Trapper-kanoten tillverkades i Ockelbo och monterades i Örebro under en tid. 

I nästa nummer av Kuxabladet skriver vi om Ockelboskotern och dess uppkomst. 


Missade du första delan av artikeln?


Vill du veta mer om Turbin Konsthantverks utställningar?

Linda Hellström - den kreativa trädgårdsmästaren

Linda Hellström - den kreativa trädgårdsmästaren

ÅMEK - integration och sysselsättning i landsbygden

ÅMEK - integration och sysselsättning i landsbygden

0