Utställning - racingföraren som formade Ockelbo

Utställning - racingföraren som formade Ockelbo

FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

För många är Ockelbo förknippat med plastindustrin. Om du är söderifrån är det oftast farfars plastbåt med den utmärkta sjödugligheten, norrut är det oftast den orangea skotern — som går år ut och år in. Hur kommer det sig att dessa plastbåtar och skotrar med plastchassin spred sig över landet från 1960-talet fram till mitten av 1980-talet? För att ta reda på det får vi gå lite längre tillbaka i tiden, till 1950-talet och till en man. Erik Lundgren. 

Erik Lundgren, Fotograf okänd.

Skotrar i Ockelbo EXPO’s utställning. FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

Ockelbo Larven. FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

Annons ifrån 1974. Fotograf och formgivare okänd.

Erik Lundgren var tidigt intresserad av motorer och bilar. Han var född 1919, i Mo och 1945 började han tävla som racerförare i sin fars Ford. Intresset att bygga sin egen racerbil uppkom när Erik träffade Thure Melin, som var racingförare och återförsäljare för Ford i Söderhamn. Erik var mekaniker åt Thure men 1949 bygger han sin första racer vid Järbo Karosseriverkstad. 

Bilen som fick namnet EL Special  (där EL stod för Erik Lundgren). Det var en bil baserat på ett fordchassi från 1938 med en sidventilig V8, vars effekt ökades från 100 till 200 hästkrafter.
Debuten med EL Special stod i Sandviken, 1950 i klassen som kallades ”Nordisk specialvagn” — en klass som Erik var mycket framgångsrik i under flera år. Det var under den här perioden som Erik fick ”Ockelbo” i sitt namn. 

Per Wilhelmsson Ockelbo Expo, och skribent Henrik Westberg. FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

Kuxabladet träffar Per Wilhelmsson, som tillsammans med Erik Andersson och Stig Wickström grundade Ockelbo Expo, som vårdar, kurerar och forskar i Ockelbos industriella och lokala historia. Per visar och berättar där vi går igenom den permanenta utställningen om Ockelbos plastindustrier och Ockelbo Lundgren, som hålls i Wij valsverk och Turbins lokaler. 

– Tävlingarna hölls på travbanor på somrarna och ute på isarna på sjöar på vintern, berättar Per. 

Erik Lundgren tävlade också i rally, där han bland annat körde åtta stycken midnattsrallyn och även i Monte Carlo-rally, ofta med frun Ulla som kartläsare. 

Per berättar: 

– Erik fick köra för mercedes i en 300 SL, som kallas för ”måsvingen”. Han körde i Sveriges Grand Prix, 1955 som hölls i Kristianstad. Han kom på en andra plats, men antagligen fick han inte vinna för att mercedes huvudförare Karl Kling skulle bli etta, spekulerar Per. 

I tidningen Nostalgia nummer 1 från 1988 skriver de att Erik Lundgren sedan körde mercedes de två följande åren. Under den här tiden fick paret också den äldste sonen Pär. Erik hade drömmen att bygga en egen sportbil. 

– I depåerna hade Erik fått kontakt med föraren Lennart Gustafsson som tidigare arbetat vid Malmö flygindustri. Där de tillverkade nospartiet, i plast, till flygplanet Lansen. 

Lennart hade köpt en bra bil med ett, vad han tyckte, fult chassi och han började spekulera i om de kunde göra ett eget chassi tillsammans med Erik. De båda åkte ner till Malmö flygindustri och fick en grundlektion i plastavgjutning. 

– Ulf Norinder var en racerförare som mött en Ferrari 500 Mondial och den där gjorde Erik och Lennart en avgjutning på, berättar Per. 

– Tyvärr så följde ju färgen med när formen lyftes av, vilket inte var särskilt populärt. 

Herrarna gjorde en varsin kaross och byggde sedan en varsin bil utifrån dem. Erik byggde sin bil utifrån stommen på en Alfa Romeo. Till en början skulle de stanna vid de två plastavgjutningarna men det visade sig att efterfrågan var stor och kompanjonerna började tillverka fler chassin.

Chassin som sedan skickades med en informationsbroschyr som visade hur de skulle monteras på bilar av märkena Alfa Romeo, Fiat, Volvo, Saab, Austin-Healey, Volkswagen, Peugot, Skoda mm. 

– Totalt gjordes ungefär femtio chassin och de går att hitta lite varstans, berättar Per.

På utställningen står ett blått plastchassi uppställd mot en vägg, den kom senast från Holland där en entusiast tog kontakt med Ockelbo Plast i jakt på en volvobaserad ”ockelbobil” och Per svarade honom via mejl. 

– Han hittade senare ett ockelbochassi i ännu bättre skick på en åker i Holland, av alla ställen. Den bilen blev toppenfin! 

Erik Lundgren ville nog fortsätta med chassitillverkningen, men svårigheten att få tag på lämpliga chassin var troligen för stora. Erik trappade nu ner på tävlandet och började satsa på sitt företag.

Erik Lundgren led en hjärtinfarkt i mitten av sextiotalet, antagligen på grund av ökad arbetsbelastning och stress. I början av 1967 fick han sin andra son, Lill-Erik och lovade att han skulle ta det lugnare. Men tragiken skulle slå till, i sviterna av ytterligare en härtinfarkt avled Erik Lundgren den 16 september 1967, endast 48 år gammal. Efter sig lämnade denna framgångsrika tävlingsmänniska, skickliga konstruktör och kreativa och nyfikna ledare ett arv som skulle forma Ockelbo och bilden av Ockelbo för all framtid. 

Innan Erik Lundgren avled hade han både hunnit börja bygga båtar och snöskotrar. Mer om dessa inriktningar kan ni läsa i kommande nummer av Kuxabladet. 

Den 6 september kommer det hållas ett evenemang till Erik Lundgrens minne vid Wij valsverk och Turbin. Per berättar att det kommer många punkter på schemat, bland annat kommer Erik Lundgrens ena son och visar upp den bil med Ockelbochassi som han renoverat. 

FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

FOTO: Mattias Färnstrand, Kuxagruppen AB

Wij Trädgårdar, med Wij Valsverk samt “Turbin” i förgrund. FOTO: Kuxagruppen AB

Folkmusik - i fantastiska Oklagård

Folkmusik - i fantastiska Oklagård

KUXABLADET - Nr 169 - 2019

KUXABLADET - Nr 169 - 2019

0