Intressesfären: Rammstein - efter två års väntan

Intressesfären: Rammstein - efter två års väntan

Kuxabladets redaktion avslutade semestern med ett besök till Göteborg för att se Rammstein, ett välmeriterat hårdrocksband från Tyskland. Medan ingen av oss egentligen är några större följare av bandet fanns ändå viss förväntan på en spännande show. Speciellt eftersom konserten skulle gått av stapeln redan 2020 och nu äntligen blev av. 


Rammsteins liveakt har ett rykte om sig att vara ett alldeles unikt spektakel, ett rykte som tidigt skulle visa sig vara helt sant. Till den klassiska musiken ”Symfoni för kungliga fyrverkerier” hissas den svenska fanan upp, avbildad på scenens mittskärm som har ett otal olika funktioner under föreställningen. Och fyrverkerier ska det bli! När fanan nått toppen börjar föreställningen med en smäll. Sedan börjar svart rök mynna ut ur de höga pelarna som utgör en del av det massiva scenbygget (som tar flera dagar att bygga samman). Den svarta röken lägger sig som oroväckande moln över Ullevi, som signalerar att Rammstein är här.

Rammstein på Ullevi 29 juli 2022

Bandet sålde ut sina två spelningar på Ullevi i god tid och adderade därefter ytterligare ett datum som även det blev utsålt. Kapaciteten på arenan uppges ligga på ungefär 65000 personer och Rammstein uppträdde inför fullt hus tre dagar i följd. Vi befann oss mitt i folkvimlet på ståplats. Den omtalade showen levererade på alla förväntade vis och mer därtill. Rammstein är inte blyga för att använda fyrverkerier, eld och konfetti – det snålas verkligen inte med något.


Till Lindemann, sångaren i bandet, går teatraliskt omkring på scenen likt ett Frankensteins monster eller någon karaktär från tysk films storhetstid på 1920-talet. Ja, hela scendekoren andas 20- 30-talets Tyskland. Skivan Deutschland som kom 2019 stod till grund för turnén. Där jobbade bandet med den tyska historien från Germanerna till framtiden, och dekoren och scenbygget med sin blandning av futurism, art deco och cyberpunkneon var starka inslag i musikvideon till låten Radio och ligger även till grund för scenbygget under denna turné — men så kom Coronan och bandet fick göra en oväntad paus. 

Men under pausen skrev och producerade bandet skivan Zeit, vars singlar släppts under året, med tillhörande musikvideos. Temat denna gång är tid och kanske känner bandet, vars medlemmar snart börjar närma sig 60 år, att tiden är på väg att rinna ut? 

Inget av det förmodade vemodet kändes när Till Lindeman rullar in en gigantisk barnvagn på scenen under låten Puppe, och det barnet (som enbart visades i animerad form) spydde ut konfetti mer likt bibliska gräshoppssvärmar! Senare rider även frontmannen på en kanon som sprutar vit konfetti över publiken — symboliken lämnar vi därhän. Eldkastare finns, såväl som på Till Lindemans rygg i låten Rammstein, samt även på gitarrerna. I en låt rullas en stor gryta in på scenen och i den står keyboardisten Christian ”Flake” Lorenz, som ska grillas av en eldkastare som sköts av sångaren (och licensierade pyroteknikern) Till.  Bandet gör i det här teaternumret nästan parodi på sig själva, då eldkastaren byts ut mot en ännu större eldkastare, och slutligen till en eldkanon! Att det är äkta flammor råder det inget tvivel då vi kunde känna hettan på flera hundra meters avstånd. 

Rammstein är inte för alla, men de galna elementen i showen drar tankarna åt performing arts och kabaré.



Rammstein är inte för alla, men de galna elementen i showen drar tankarna åt performing arts och kabaré. Publiken älskar sitt Rammstein och sjunger ivrigt med i låtarna då de uppmanas göra så - även fastän lyriken uteslutande är på tyska. Som bäst blir det utbytet under låtarna Sonne, Engel och Du hast. Den sistnämnda är Rammsteins mest kända låt – och den enkla texten ”Du, Du hast, Du hast mish…” inbjöd till mäktig allsång över hela arenan. Rysningar! 



Vi stod bara ett tioital meter från lilla scenen där förbandet spelade. Med en akustisk pianoversion av låten Engel stod hela bandet på scenen.

Det fanns även fler delar av showen som inte var där för att chocka. Efter en kort paus där bandmedlemmarna försvann från scenen dök de plötsligt upp på en mindre scen mitt i publikhavet, blott tio meter från där vi stod. Härifrån framfördes en akustisk pianoversion av Engel och bandmedlemmarna körade. Publiken uppmanades plocka fram sina telefoner och lyste upp arenan likt små eldflugor i mörkret. Efter låten hoppade bandet ombord i små gummibåtar och seglade över publikhavet åter till scenen. Enligt vår Rammstein-

expert och gode vän Marcus Olsson har de genom åren lärt sig att styra båtarna genom att på olika vis luta sig i dem – en ganska speciell kunskap, minst sagt. Väl tillbaka på scenen efter den lilla båtturen över publikhavet välkomnades de av en bandmedlem som höll upp en skylt med ordet ”Willkommen” på. En fin scen där det inte råder några tvivel om symboliken, bandet fortsatte därefter konserten med låten Ausländer.

Efter att vi bjudits på flera extranummer och stått många timmar var vi helt nöjda då bandet till slut tog hissen upp till toppen av sitt höga scenbygge och vinkade farväl. Och återigen försvann, på samma sätt som de uppstod,  i en explosion.



Text och foto: Johan Beijer och Henrik Westberg

Rudans utställning om Corona på Ådala

Rudans utställning om Corona på Ådala

Gaston smider nya planer

Gaston smider nya planer

0