Ockelboskotern

Ockelboskotern

2019 skrev Kuxabladet en artikelserie om Ockelbo Lundgren som då skulle fyllt 100 år. Med anledning av utställningen på Länsmuseet i Gävle - Ockelbo - en skoterhistoria mellan 14 januari till 19 mars.

Erik ”Ockelbo” Lundgren fick sitt namn i racingkretsar på femtiotalet. Han utvecklade tillsammans med sin kompanjon Lennart Gustafsson ett femtiotal plastkarosser. Omständigheter gjorde att bilkaross-tillverkningen avslutades. Erik hade då siktet inställt på båttillverkning. Ytterligare en idé dök upp, varför inte göra ett fordon för vinterhalvåret? Snöskotern. 


Vi är på Ockelbo Expos utställning vid Wij valsverk och Turbin. Här visas Erik ”Ockelbo” Lundgrens allt för korta, men också intensiva livsverk upp. Från racingförare till båtbyggare till skoterdesigner. Erik Lundgren var en entreprenör som såg tillfället då det dök upp. 



1963 startade Erik och gode vännen Eskil Carlsson snöskotertillverkning. I de gamla Mejerilokalerna, vars verksamhet hade lagt ner, startade de båda med att bygga den första modellen och vid julen 1963 stod den färdig. 


– Eskil var speedwayförare och hade en hel del framgångar, berättar Per Wilhelmsson, vid Ockelbo Expo, som guidar oss bland all memorabilia.  Per fortsätter:

– Vid den här tiden bildade de ett nytt bolag. Ockelbo industriaktiebolag, tillsammans med två andra herrar. Tillsammans var de Erik Lundgren, Valle Lindström, Eskil Carlsson och Henry Jonsson (verkmästare på båtfabriken).  Sex stycken skotrar tillverkades först som prototyper, det unika med den var att det gick att sätta packning fram. 

– Idén kom från samer, de ville kunna se att packningen satt kvar på skotern. 

På julafton 1963 kunde den första skotern, ”Nr.7” levereras till Karlssons Korv och Glass i Kiruna. En maskin som nu mera är tillbaka på tillverkningsorten i privat ägo. 

Erik “Ockelbo Lundgren” Lundgren


Per berättar också att Umeå universitets designlinje kontaktade Ockelbo Expo för ett samarbete för fem år sedan. Resultatet står att finna på väggen bakom skotrarna där elevernas designidéer ställs ut på stora planscher. 


Ockelboskotern var en bra arbetsmaskin och Ockelbo industriaktiebolag tog till sig av kundernas förslag på förbättringar.  Till exempel tillverkades 600P-modellen för att täcka polisens behov. 

– De var som en polisbil fast på skoter, med radioanläggning, plats för verktyg, med mera. 

Skotertillverkningen i Ockelbo pågick mellan åren 1963 - 1990. Då blev märket uppköpt av finska skotertillverkaren Valmet, som valde att satsa på sitt egna varumärke Lynx istället och så tog en era slut. 

– Som mest var det ett fyrtiotal anställda och under tiden som fabriken fanns var den den största skoterfabriken i hela Europa, berättar Per. Kommunen byggde en stor industrilokal där Atlings och skoterfabriken huserade. 


Trots att skoter- och båttillverkningen tog slut var det inte slut på plastindustrier i Ockelbo. Ockelbo Lundgrens företagande skulle ge avknoppningar och anställda vid de båda industrierna såg att de själva kunde skapa saker i plast.

– Ett tag gjordes det massor av olika plastprodukter i Ockelbo, berättar Per. 

– Ockelboskärmar hette en firma, och folk trodde de gjorde lampskärmar. Men det var skärmar i plast bland annat Opel record, volvo PV. De tillverkade också spoilers till Volvo 140-serien. 

Dessa var bara två exempel på avknoppningar från den industri i Ockelbo som Erik Lundgren skapade. Det fanns många fler aktörer som inspirerades av plastens möjligheter. 

Idag finns Forma Plast och Ockelbo Plast, i Ockelbo, två firmor som är ett arv av Erik Lundgren i rakt nedstigande led. 


Fler artiklar på Kuxa.se

Boktips för unga: Kugg och den upptagna dagen och tre andra böcker

Boktips för unga: Kugg och den upptagna dagen och tre andra böcker

Trädgårdsministern: Så får du liv i tulpanerna

Trädgårdsministern: Så får du liv i tulpanerna

0