Bröllopspresent till Victoria och Prins Daniel – Konstnären Tony Warrens arbetsprocess bevaras

Tony Warrens målning "Tillgivenhet" överlämnades som bröllopsgåva till kronprinsessan Victoria och prins Daniel 2010. Nu, femton år senare, har Nordiska muséet förvärvat det grafiska bladet, förstudien i kol i skala 1:1 och all rekvisita som användes i målningen. På så sätt är hela arbetsprocessen bakom verket bevarad som en del av Sveriges nationella kulturarv.

Foto: Tony Warren



– Det stora engagemang som människor i Ockelbo och på andra håll visade genom att förhandsköpa grafiska blad möjliggjorde målningens tillkomst, berättar Tony.



Tony Warren. Foto: Privat

Innan tavlan målats tog Tony fram en grafisk serie för hur tavlan skulle bli. Den var det många som visade intresse av att köpa, innan tavlan ens var målad.

– Fler och fler började beställa den. Det blev en snöbollseffekt, jag hade ännu inte ens frågat hovet om det var intressant för dem.


När frågan väl ställdes blev det initiala svaret från hovet nej, de tog inte emot sådant. Detta blev en rejäl kalldusch för Tony som kontaktade alla som intresserat sig för att berätta om vad som hänt.

– Men de allra flesta svarade att de trodde på mig och min idé och tyckte jag skulle fortsätta jobba. Utan folkets engagemang hade tavlan inte kunnat bli verklighet.




Jan von Bonsdorff

Professor, Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala Universitet

Skriver till Tony:

Det är intressant att Nordiska museet inköpt förstudier etcetera till ”Tillgivenhet”. Annars är det ju Skissernas museum i Lund som är uttryckligen inriktat på att samla hela arbetskedjan bakom monumental- och offentlig konst. Exempel i samlingen är Siri Derkerts förarbeten till Östermalmstorgs tunnelbana och större sviter av Isaac Grünewald; även samtida svenska konstnärer som Charlotte Gyllenhammar finns representerade. 

Du kan ju känna dig stolt över att inlemmas i denna tradition, där arbetsprocessen hyllas på lika villkor som de färdiga verken. Lycka till med din fortsatta konstnärliga verksamhet!

Beställningarna fortsatte komma, en förlaga i kol hade Tony i atéljen i anslutning till Wij trädgårdar och han pratade med många besökare om tavlan. När hösten nalkades hörde han av sig till hovet igen.

– Det var fortsatt nej och jag fick fortsätta bära på osäkerheten, men det var försent att backa.






På våren kontaktades hovmarsalken då Tony fått tipset att begära en lysning. Bland kungligheter kan en lysning inkludera en mottagning för inbjudna gäster där brudparet kan ta emot gåvor. Och så till slut i maj 2010 fick Tony en inbjudan att han fått lov att överlämna målningen.

– Det är fantastiskt att folket kunde påverka hovet på det viset som de gjorde.

Oljemålningen "Tillgivenhet" av Tony Warren. 

Tavlan var en av de officiella lysningsgåvorna som överlämnades till Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel. Främst en gåva från folket i Ockelbo men också från resten av landet.  Föremålen i stillebenet symboliserar Daniel och Victorias kärlekssaga.

Då verket var färdigt återstod även en fråga om paketering och hur verket skulle levereras.

– Det var verkligen inget man kunde “slänga in i baksätet”.

Istället byggdes en specialanpassad brudkista, med smidda järn på sidorna signerat “Smé Johan” på Högbo bruk och Åke Håléns Forma plast tog fram plastmaterialet för insidan som såg ut som sammet. 

– Allt behövde bli klart i tid för att vi skulle kunna leverera tavlan. Det togs även fram en bok där alla namn som var med och bidragit till att tavlan kunde bli verklighet stod med.  

– En av sponsorerna till projekt drev en limousineservice som vi kunde ta till slottet.


Till Tonys förvåning fick han möta Kungen och Drottningen först.

– Det hade jag inte väntat mig. Sen träffade jag Daniel och Victoria, vi pratade länge och tiden rann iväg. Till slut var det nog jag som sa att det kanske var dags att gå.

Målningen "Tillgivenhet" togs emot och innehas än idag av prins Daniel och kronprinsessan Victoria.

Materialet blir en del av det svenska kulturarvet

Rekvisitan fanns tidigare utställd på Ockelbo folkbibliotek.

– Men det blev inte praktiskt bra, det stod oskyddat och jag valde att kontakta Länsmuséet, och senare Nordiska muséet, de kom och hämtade rekvisitan.

Nordiska muséet förvärvade tidigare i år även det grafiska bladet och förstudien i kol i skala 1:1.

– Teckningen har en egen historia. Atéljen var kall, jag eldade då jag var där, och på vintern exploderade två läskedrycksflaskor och kolteckningen fick vattenskador.  

– Jag kontaktade Nordiska muséet och frågade om de ville ha bladet, nu har de förvärvat hela processen. Det är nu en del av det nationella kulturarvet och det känns väldigt bra. 


Mer konst på Kuxa.se

Nästa
Nästa

45 år medParfymeri Chic -Maria Ivarsson