Kuxabussen - är det något mer som har bestått
För drygt 30 år sedan skrev jag mycket om olika lokala Agenda 21-projekt. För alla som inte var med på den tiden så var det projekt som kommuner drog igång för att minska negativ miljöpåverkan.
Det hela var resultat av FN:s stora konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 1992. En konferens som blev startpunkt för många staters, kommuners och företags miljöarbete.
Runt om i Sverige började 1000 blommor blomma och det ena fina Agenda 21-projektet efter det andra presenterades av stolta kommuner. Påfallande många var ärligt talat rätt romantiska. Dit hörde exempelvis de projekt där kommuner försökte använda hästar i stället för traktorer i parkarbetet. Det var få, om än något, av de projekten som överlevde den stora ekonomiska krisen 2008 efter Lehman Brothershaveriet.
Det gjorde däremot Ockelbos Kuxabuss-projekt som jag fastnade för redan 1995. I den exempelsamling som jag, tillsammans med fem kollegor, tog fram på uppdrag av Miljövårdsberedningen hade vi rubriken ”Inte dyrare med nolltaxa i Ockelbo”.
Här berättade Olle Tiderman hur Ockelbo gått emot strömmen och byggt ut kollektivtrafiken, gjort den gratis, i stället för som i många andra kommuner, lägga ner linjer och höja taxorna. Och att resultat blev ökat antal resenärer och minskade mil med privatbilar, något som gagnade miljön.
Här har Ockelbos invånare ytterligare något att vara stolta över och vårda, vid sidan av vacker natur och allt det andra.