Speltest: Dune Imperium Uprising

Ursprunligen publicerad 6 mars 2024

Lagom till premiären av filmen Dune 2 tar vi oss an strategispelet Dune: Imperium - Uprising som släpptes förra året. Spelet är en fristående uppföljare till spelet Dune: Imperium, som lägger till några funktioner och även gör att du kan få mer poäng i en och samma runda. Det här spelet fick vi rekommenderat av den kunniga personalen på Alphaspel, när vi besökte dem i Stockholm – stort tack, för detta var ett riktigt höjdarspel.


Uprising är strategiskt worker placement och deck building-spel, där du ska bli först att uppnå tio poäng. När någon uppnår tio poäng går det fortfarande att tjäna poäng i sluträkningen, så först i mål är inte given vinnare.



Som en av karaktärerna från något av husen i Dune-universumet får du en viss förmåga att förhålla dig till. Du har en speciell förmåga när du spelar ditt ”signet ring”-kort och du har en allmän förmåga där du får en belöning utefter vissa kriterier.

Varje omgång (av max tio) utgörs av en huvudkonflikt - som grundstriden handlar om. Vilket leder till belöningar efter placering. I övre högra hörnet finns en symbol, parar du ihop två sådana får du en segerpoäng. Mot slutet av konflikterna blir belöningarna och segerpoängen fler.

I varje omgång börjar varje spelare spela ut en av sina agenter. Upp till två stycken ställs ut på olika platser (en tredje agent – swordmaster – kan låsas upp i Landsraad council för solaris). Platserna har en kostnad och en belöning. Kostnaden kan vara vatten, spice eller mynt. Belöningen kan vara något av ovanstående resurser eller att du får lägga till styrkor till din garnison. Vissa platser kan du även lägga till styrkor direkt till striden med, men mer om det senare.


Det här leder till roligt pusslande där du måste balansera resurser för att ha råd att nå platser vid rätt tidpunkt.


Vad som avgör om du får ställa en agent på en plats är att ditt spelkort måste ha samma symbol som platsen. Arrakeen har exempelvis en lila cirkel som symbol (och ingen kostnad) . Den platsen ger möjlighet till en extra trupp och att du får dra ett extra kort. Truppen får ställas direkt på slagfältet och du får även lägga till upp till två trupper från din garnison.

Intrig-kort fås på platser som Secrets och Assembly Hall och av specifika kort. De kan spelas under “plot” - dvs när som helst under agent eller revealfasen. Under “combat” och ge fler stridspoäng eller under “endgame” och ge vinstpoäng utifrån vissa kombinationer. Korten ger en extra krydda till spelet - om ni ursäktar ordvitsen.


När du inte längre kan eller vill ställa ut agenter visar du upp dina kort, som du har kvar på hand. De korten har ett värde i nedre kant. Dessa kan du handla nya kort för eller ge mer stridsvärde till slutstriden eller mer avancerade kort kan ge andra belöningar.


Det blir alltså ett roligt dilemma att antingen spela ut korten i agent-delen eller spara dem för att få råd med mer att handla för eller få större styrka i slaget.

Om platsen tas upp av någon annan får du inte ställa där, det gör att du måste tänka om dina planer och alla parametrar — kortens möjligheter, de andras placeringar, och vilka intrig-kort du får på hand, ger en väldigt rolig spelupplevelse där du hela tiden måste tänka och tänka om. Men Uprising har lagt till ytterligare en mekanik. Spioner.

På Hagga Basin får du två spice och högen som växt. Har du en krok kan du sätta in en sandmask till striden. Du behöver en triangel på kortet för att få spela ut på platsen och det kostar en vatten. De korsade svärden betyder att du får sätta in två stridsenheter från din garnisson (och masken) direkt i strid.

Spioner spelas ut antingen från platser som exempelvis Espionage på Benne Gesseret eller från kort.  Spionerna fördjupar strategierna i spelet och gör att det går att sätta sin agent på en redan upptagen ruta eller välja att dra ett till kort från draghögen.


Varje runda har ett konfliktkort: kortet visar vad slaget i slutet av rundan kommer ge för belöning, som resurser eller segerpoäng bland annat.

Om du har mobiliserat en sandmask till striden får du dubbelt upp av den belöning som står som belöning på konliktkortet. Men vissa konfliktkort har en överstruken sandmask i nederkant, och då får inte sandmasken anskaffas eller användas i striden, om inte berget mot Arrakeen är riven (vilket görs permanent på Sietch Tabr).

Du axlar rollen som en av karaktärerna i Dune-universumet. Här Paul “Muad’dib” Atreides. Han får ett intrigkort i revealen om han har en sandmask i konflikten. Han får dra ett extrakort om han spelar ut sin signetring. Alla karaktärer har olika förmågor med signet ring.

Sandmasken gör att du får dubbla belöningen på konflikt-kortet, på den plats du hamnar. 

För illustrativt syfte, en bild på två av fraktionerna där du ökar i influens när du skickar en agent till någon av de anslutna platserna.


På platserna Emperor, Spacing Guild, Bene Gesserit och Fremen får du förutom den vanliga rutans belöning även gå upp i inflytande i respektive fraktion. När du når nivå två i dem får du en segerpoäng. Nivå två öppnar också upp tillgången till olika platser. Exempelvis ovan nämnda Sietch Tabr där du kan riva klippan den kräver nivå två i inflytande hos Fremen.


När alla spelare gjort sin reveal blir det slutstrid. I strid utgår man från den stridspoäng alla fått ihop utifrån styrkor och sandormar i stridsrutan plus eventuella stridspoäng som finns på deras reveal-kort. Sedan börjar den som är först i turordning med att spela ut eventuella intrig-kort där denne kan ha fler stridspoäng. När alla spelat ut sina kort eller sagt pass står en segrare klar. Det är oerhört tillfredställande att sitta med ett antal intrigkort på hand och trumfa hem striden.



Dune: Imperium - Uprising är ett tungt, djupt och tajt spel där det är små marginaler som avgör. Det är lätt att spela när väl alla regler har förståtts men det gäller att vara noggrann och metodiskt vid spelandet av ett kort, då det är lätt att glömma något moment. Symbolerna är lätta att förstå i spelet och det är lätt att känna in vad som måste göras under rundan både i form av att hindra andra spelare eller vad som gagnar en själv.


Vi ger spelet toppbetyg, men inser att det är ett spel för dig som vill ha ett tyngre strategispel, likt Brass Birmingham, Twillight Imperium, Twillight Struggle eller Star Wars: Rebellion.

TILLÄGG 27 oktober 2025 - Nu har vi i spelgruppen spelat Dune Imperium Uprising mer än något annat spel - så pass mycket att vi till och med skapat en egen liga med ELO-system för att köra seriespel internt. Inget annat spel ger samma puls och strid på kniven, som Dune Imperium Uprising. Med expansionen Bloodlines blev spelet ännu bättre och tajtare - en recension kommer i framtiden.


Andra tunga spel på Kuxa.se/spel






Henrik Westberg

Skribent, illustratör & formgivare

Nästa
Nästa

Speltest: Clank in Space! A deck building adventure