Speltest: Clank in Space! A deck building adventure

Paul Dennen heter spelskaparen som gjort mitt absoluta favoritspel Dune Imperium Uprising. Därför började jag utforska vad han mer legat bakom. Fram trädde Clank-serien av spel och det första vi tog tag i var Clank In Space! Jag kan redan nu säga även det är ett höjdarlir! 


Det finns två saker att gilla i spel: Mekaniken och berättelsen. Det bästa är när de båda går hand i hand. Det ska kännas logiskt att göra en viss sak utifrån berättelsens ramar. 


Som titeln antyder utspelar sig Clank in space i rymden. Närmare bestämt är vi tjuvar som ska sno prylar av en rymd-lord. 


Artefakter som du ska sno. En husregel vi kör med är upp och nedvända brickor, när du hackat en dator får du vända på valfri bricka och själv se vad det är under.

När en bossymbol kommer på ett kort i marknaden då samlas alla “Clank” in från clank-ytan och läggs i påsen. (Du vill alltså få bort clank med vissa kort från den ytan innan de hamnar i påsen). Här har vit åkt dit och mist ett liv då fyra Clank dragits. När en spelare dör/eller flyr med rymdkapseln drar den spelaren fyra “Clank” varje gång det är dennes tur. På så vis ökar intensiteten mot slutet av spelet.

I Clank In Space kan upp till fyra spelare tävla om att bli den som får mest loot. Smyg in i skeppet, ta en artefakt, ta dig tillbaka och fly med en av rymdkapslarna. Segerpoäng kan du tjäna på prylar, pengar och kort du köper och 20 poängtjänar du på att fly med rymdkapseln – om du tar dig ända tillbaka dit. 

Rymdskeppets olika delar kan sättas ihop olika från tillfälle till tillfälle och du flyttar din karaktär genom att lägga ut dina kort och räkna antalet fotsteg du fått ihop. Du slåss genom att räkna ihop de svärds-symboler du fått ihop och du köper kort från marknaden genom köpsymbolen. 

Marknaden med sex kort. Här dyker både “vänner” och fiender upp. Med roliga hänvisningar till populärkulturen. Du vill bygga ett deck med bra kombinationer av symboler, orange, grön eller blå, som aktiverar bra kombo-effekter.


Du har alltså en korthög varifrån du drar fem kort, du lägger ut alla fem korten och spelar utifrån symbolerna du har. Bättre kort du får tag i kan göra att du får dra fler kort eller andra specialeffekter. 

En slags start. Vi husreglar att den som gör minst oväsen (det finns två stumble i grundhögen och du kan som minst dra 0 och mest dra 2) får börja. På bilden kan spelaren handla för tre, gå ett steg och lägga en “Clank” på clank-ytan.

Exempel på kort att införskaffa. Exterminator ger två “attack” och ett fotsteg. Trophy Hunter ger -2 Clank! De tas från…

Denna yta eller negerar “Clank” som genereras på andra kort under redovisningen. Men skynda, dras en bossymbol läggs alla dessa Clank i påsen och stannar där tills de dras och ger skada.


Men korten kan också föra oväsen (clank!). I din grundhand har du två "stumble", du snubblar helt enkelt och det kostar 2 clank. Andra kort du skaffar längre fram kan också kosta clank. Men vad är då clank? 

Clank är kuber i din färg som symboliserar oljud. När du för oväsen läggs kuberna på en yta och när ett kort dras till marknaden med en "boss-symbol" då åker alla clank (kuber) i påsen och ett antal dras. Dras din färg, då förlorar du samma antal i hälsa. 


Med tiden blir det fler kuber som dras ur påsen och du kommer ha kort som eventuellt kostar mer clank. När ni kommit så långt att alla snott en artefakt, då går hissen sönder, det svårare att ta sig tillbaka i skeppet och röda kuber läggs i påsen (de symboliserar prisjägare) och när en röd kub dras förlorar alla hälsa. 

En spelplan som både går att variera och är tydlig, men kunde vara lite roligare designad då den inte skapar så mycket inlevelse i loren.

Clank är ett väldigt bra deck building och card drafting spel där du vill få till kombinationer med kort som gör att du snabbt, smidigt och framför allt ljudlöst, seglar genom skeppet medan de andra spelarna dör en efter en. 


Clank in space rankas inte högst i serien och vi kan tycka att just spelplanen, skeppet, kunde vara lite snyggare. Det känns inte riktigt som att man går omkring i ett skepp med korridorer och okända rum. Utan mer som man är elektroniska signaler som åker omkring i ett kretskort. Men det är bara en liten kritik till ett annars väldigt bra spel. Clank in Space är inte heller för avancerat (som nämnda Dune) utan balanserar väl och kan nog spelas i en vanlig familj med 12-13 åriga barn. 

Nu ser vi fram emot att testa Clank Catacombs i vinter.


Köp gärna spelet hos Spelexperten.com som vi samarbetar med.


Mer card drafting på Kuxa.se/spel


Henrik Westberg

Skribent, illustratör & formgivare

Nästa
Nästa

Digitalt speltest: Balatro