Speltest: Stone age

Speltest: Stone age

Välkommen till stenåldern - en tid då vi jagade och samlade för att överleva. Vi hämtade lera, och byggde hyddor och började sakteligen odla mark. Stone Age låter spelaren leva i den här tiden, en tid med ständiga avvägningar, svåra och taktiska beslut. Ett resurshanteringsspel som vi testar i samarbete med spelexperten.com

I byn kan pjäser placeras för att skapa matreserver, bygga verktyg eller öka population. Hyddkorten ger poäng och civilisationskorten ger egna unika fördelar

Som spelare har du upp till tio stammedlemmar som du placerar under tre faser. I första fasen placerar spelaren ut staminvånare. I skogen för jakt eller någon av platserna där resurserna hämtas eller i byn. Utplaceringen pågår tills alla har placerat ut alla sina spelpjäser, då börjar fas två. Den förste spelaren aktiverar då de olika platserna i ordningen den tycker passar bäst. Sedan gör de andra spelaren samma sak. I tredje fasen måste spelaren föda sin befolkning, annars är risken att de förlorar poäng.

Tänk taktiskt
Under fas ett har du dina spelpjäser till förfogande. Du kan både placera ut dem på ställen som gagnar dig eller som hindrar de andra. Det är en rolig balans och du kan ständigt påverka, vilket är kul. Det finns bara ett begränsat antal spelpjäser som får plats på de olika ställena. Den spelare som börjar har därför en fördel, men om du är sist ut på rundan blir det ändå ett spänningsmoment för att se om de andra spelaren är ute för att blocka dig eller kör sitt eget race. Fas två. Du har nu satt ut dina spelpjäser. Du ska samla in trä i skogen. Då slår du tärningar. Antalet tärningar är lika med hur många spelpjäser du placerat ut. Resultatet delas sedan på 3 (trä) 4 (lera) 5 (sten) och 6 (guld). Enkelt uttryckt, har du en spelpjäs som vaslkar guld i bäcken, då måste du slå en 6:a på tärningen för att få en guld. Har du tre spelpjäser i skogen för att hugga ner träd, då måste du slå tre tärningar och resultatet delas på 3. Låt säga att du slår 11, då får du ta 3 trä (3x3=9) Men har du då ett verktyg till förfogande kan du lägga till verktygets värde (exempelvis +1) för att öka resultatet, i sådana fall får du ta 4 trä (11+1/3=4).

Det här är mycket enklare än vad jag förklarar här och alla värden står pedagogiskt på respektive spelares bricka. När alla spelare utfört allt börjar fas tre. Slumpen kan alltså vara avgörande och i kritiska skeden då stammen ska matas och du har för lite mat, men tre jägare i skogen — då gäller det att du måste ha tärningarna på din sida (eller verktyg till förfogande). Om du inte har mat till din stam kan du alltid mata dem med resurser, en resurs per mat, och har du slut på resurser backar du 10 vinstpoäng.

I miljöerna runt byn finns resurser att samla i form av lera, sten, guld, trä och mat

Med resurserna kan du bygga hyddor eller köpa civilisationskort. Hyddor ger direkta vinstpoäng och du betalar den kostnad som står på kortet i form av resurser. Civilisationskorten köper du genom att betala slotkostnaden som står ovanför kortet — 1 - 4 av valfria resurser. Civilisationskorten kan både ge direkta belöningar som ett kraftfullt engångsverktyg eller att du får gå upp en matnivå. Det finns även roliga civilisationskort där alla spelare gagnas.

Men korten är också viktiga för slutpoängen. De har nämligen multiplikatorer på sig. Korten med gräs på sig gångras med sig själv, har du 3 sådana unika kort får du 3x3 poäng i sluträkningen. Korten med figurer på har andra effekter, de med shamaner exempelvis gångrar antalet shamaner med ditt invånarantal. Sedan finns gånger matnivå, gånger verktygssumma och gånger antalet hyddor du byggt. Vilken strategi du väljer är helt upp till dig.

Vad är det då som gör spelet så roligt?
Hittills kanske det inte riktigt framgått att Stone Age är ett väldigt rolig spel. Men det är det. Dels är det helt öppet (förutom civilisationskorten på hand, de är dolda), alla ser dina poäng och genom att läsa motståndarnas utplaceringar går det att lista ut vilka hyddor eller civilisationskort de är ute efter. Dels kan du spela ditt eget spel och lägga ut spelpjäser där du behöver få in resurser. Men du kan även blocka andra spelare när du ser att de behöver en viss hydda, kort eller verktyg. Antalet platser är nämligen begränsade och i det ligger en stor del av strategin.

Nu samlar vi trä. En tärning per utplacerad spelpjäs. Om tärningarnas utfall blir exempelvis 18 och trä kostar tre får röd ta sex trä (18 /3 = 6)

När vi spelade tre får bara två spelare hämta resurser, så när två spelare valt två resursplatser är resten av platserna spärrade. Lika så i byn, där får bara två stycken hålla till. Om någon har resurser till att köpa en hydda som är värd många poäng då kan du blocka den om du har turen innan denne, men du måste inte köpa hyddan – det kan även vara ett sätt att förlänga spelet om du behöver samla mer vinstpoäng. Omgången tar slut om en trave hyddkort töms (antalet travar varierar på antalet spelare) eller civilisationskorten tar slut. Resurshanteringen är rolig och slumpen med tärningarna är lika rolig som den kan vara frustrerande. Men eftersom du kan öka chanserna genom att satsa fler spelpjäser eller öka dina chanser med verktyg känns det ändå rättvist. Spelets öppenhet gör också att du kan hindra någon annan spelare att dra iväg i poäng om du är uppmärksam.

Stone Age är ett relativt enkelt spel som är perfekt att introducera till någon som vill spela något av den lite mer avancerade skolan.

Speltest: Dice miner

Speltest: Dice miner

Speltest: Tokyo Highways

Speltest: Tokyo Highways

0