Speltest: Dice miner

Speltest: Dice miner

Bakgrundshistorien i Dice miner berättar om en episk fantasyvärld där dvärgarna blivit förmögna och efter att ha besegrat drakarna övergav de sina gruvor och blev framgångsrika världsmedborgare, under hundratals år. Drakarna har nu återvänt och förstört allt dvärgarna hade byggt upp, nu flyr de tillbaka till gruvorna för att återuppbygga sin civilisation.



Oavsett hur trevligt det är att ha en bakgrundshistoria så är det inget som spelarna alls behöver veta för att spela Dice miner, som är ett taktiskt tärningsspel för 1-4 spelare – med en speltid på cirka 30 minuter.

Berget, i kartong, är i huvudfokus i Dice Miner

I Dice miner tävlar du om att bli den rikaste klanen. Du får poäng utifrån att gräva tunnlar, samla ädelstenar och genom att undvika katastrofer som gruvras och drakangrepp. Självklart lönar det sig även att bjuda sina grannklaner på öl.



Spelet börjar med att varje klan får välja en hjälte, som alla har olika förmågor. Det finns sex hjältar att välja mellan, som exempel finns drakdödaren, som skyddar mot drakar och magikern som låter dig rulla om upp till tre tärningar.


Skaka påsen med tärningar så hårt du kan innan fösta uppläggning, så står det i reglerna.

Första fasen inleds med att berget fylls med tärningar. Spelaren som får högst resultat på en tärning börjar. Spelaren skakar tärningspåsen, som från början rymmer 60 tärningar, så högljutt den kan – så står det i reglerna. Därefter läggs 20 tärningar slumpmässigt i berget, redo att grävas fram. Spelaren som är först på tur måste välja en av de två översta tärningarna och placera den framför sig med samma sida upp som tärningen hade i berget. Tärningarna indelas i olika kategorier. Gula är ädelstenar, gröna är verktyg, svarta är katastrofer, turkosa är magi och vita är tunneltärningar. Alla tärningar innehåller även ikonen öl, som man kan bjuda en annan spelare på, ger du bort öl får den bjudne spelaren rulla om den tärningen och behålla den medan du får ta två nya ur berget. Den stora fördelen med att bjuda på öl är att du kan bryta ut tärningar djupare ner i berget, det räcker med att de har en sida fri.



Den hjälte du väljer att spela med har redan grundegenskaper som påverkar din strategi.

Efter att alla tjugo tärningarna brutits ur berget går spelet vidare i magifasen, då kan du med hjälp av turkosa tärningar slå om andra resultat – dock ej katastroftärningarna. Det finns många sätt att samla poäng i Dice miner. Ädelstenarna är värda det antal som visas på tärningen, men har du fler än övriga spelare dubblas deras värde. Tunneltärningar ska byggas i sekvens där ett tärningsöga är start, den ska sedan följas av två, tre, fyra och fem. En tunnel ger som mest 1+2+3+4+5 = 15 poäng. Katastroftärningen ger minuspoäng i samma antal drakar/gruvras som visas. Dessa kan dock vändas till något positivt med hjälp av verktygstärningen, sköld skyddar mot drakar och hacka skyddar mot gruvras. Dessa värden multipliceras därtill med antalet verktyg du har. Exempel, du har samlat på dig fem gruvras och har två hackor – då får du 5x2=10 poäng.




Efter att uträkningen kan de spelare som rullat kistor med verktygstärningen välja att frysa några av sina tärningar till nästa fas. I våra testomgångar hade en spelare fem kistor och frös då en hel tunnelsekvens att ta med in i nästa omgång, kraftfullt. En annan populär tärning att frysa är öl, vilket ger ett rejält urval av tärningar i nästa fas. De tärningar som inte fryses rullar respektive spelare om och behåller resultaten framför sig. Berget laddas på nytt och fas två inleds, spelaren som efter fas ett har minst poäng inleder fas två. Därefter spelas fas tre på samma vis innan sluträkningen sker.


Dice miner är extremt enkelt att komma in i
och dess korta speltid gör att man gärna spelar flera omgångar på raken. I första fasen är det ganska lätt att se vad de andra spelarna satsar på, men det blir allt svårare i och med att tärningarnas antal växer successivt. I sommar kan vi på redaktionen vara ganska säkra på att vi kommer fortsätta gräva djupt i gruvorna och förädla våra strategier – som alltid kantas med tärningens slump.


Text och foto: Johan Beijer


Fler artiklar på www.kuxa.se/spel

Speltest: Kvacksalvare

Speltest: Kvacksalvare

Speltest: Stone age

Speltest: Stone age

0