Speltest: Kvacksalvare

Speltest: Kvacksalvare

Det finns få saker i spel som är lika roliga som att slumpvis dra saker ur en påse, med chans på högvinst eller förlust. Samma mekanismer som lockar miljontals människor att hålla på med vadslagning eller lotterier utgör grundmekaniken i Kvacksalvare. Skillnaden är att i Kvacksalvare blir du inte av med några riktiga pengar, det värsta som kan hända är att din gryta exploderar — men det är illa nog!

Men låt oss backa bandet. Vad är Kvacksalvare? Spelet bygger på konceptet att ni som deltar är just kvacksalvare och ni blandar ihop olika recept, för att få mest vinstpoäng och bli den bäste kvacksalvaren i regionen. 

Exempel på ett av flera recept för röda brickor, dessa kan bytas ut från en session till en annan. Vilket gör att spelet sällan känns repetetivt

Spelet gick hett under den regniga sommaren och eftersom det går att byta ut receptböckerna inför varje session erbjuder spelet stor variation. Varje spelare har en egen spelplan föreställande en gryta. I grytan finns en spelplan som utgör en virvel. I virvelns mitt börjar du placera ut dina slumpmässiga ingrediensbrickor. Det här sker samtidigt för alla spelare — men när som helst kan en spelare skrika ”rör om i grytan” och då måste alla dra ingredienser ur påsen samtidigt (något som enbart skedde i spelets slutskede för oss). 

I påsen har du från början följande brickor: en pumpa, en grön spindel, ett stort antal smällbär. Alla brickor har ett värde som visar hur många steg från föregående bricka i kittelns virvel du ska placera den nya ingrediensen. Ju fler ingredienser du lyckas få i grytan desto högre poäng och desto högre värde har du att handla nya ingredienser för. Smällbär är riskfaktorn i Kvacksalvare, drar du smällbär till ett sammanlagt värde av sju exploderar kitteln. Då får du välja om du vill ta antingen poängen eller pengarna – helt lottlös går du alltså inte. Avbryter du självmant innan explosion får du både pengar och poäng för omgången. Varje spelare har även en flaska de kan använda en gång för att förhindra en explosion, den kan fyllas på under beräkningsfasen mot intjänade rubiner.

Alla spelare har en egen kittel framför sig. Ju längre ut i virveln spelarna når ju mer poäng och guld resulterar omgången i.

Spelet har en rad andra ingredienser med olika effekter. Det geniala är att det är recepten som definierar vad ingredienserna gör och att de kan varieras från session till session. Således kan exempelvis ingrediensen korpskalle ha olika effekt beroende på vilket recept ni kör med. Med uppsättning 1 innebar en korpskalle att du får ta nya brickor motsvarande korpskallens värde, välja en och lägga tillbaka resterande i påsen. Medan den har en helt annan effekt i uppsättning 2, 3 och 4. Andra ingredienser var den nämnda pumpan, alrunan, dödskallefjärilen, med flera. Jag kommer inte gå in i detalj hur de fungerar här.  Alla typer av ingredienser har unika färger, det är inte viktigt att lägga namnen på minnet.

Spelets faser

Efter det att alla dragit ingredienser och placerat i grytan och känt sig nöjda (eller sprängt grytan) avslutas kokfasen och spelet går in i beräkningsfasen. De olika stegen i beräkningsfasen är pedagogiskt uppritade på spelplanen och där varje ingrediens effekt gås igenom. Beroende på hur långt ut i vireln du hamnar i din kittel får du mer poäng. Spelet pågår i totalt nio omgångar. 

Under spelets gång kommer spelarna kunna välja att starta längre ut i virveln för att få fler poäng eller välja andra fördelar. Inför varje omgång dras även ett slumpmässigt spådomskort som påverkar spelet på olika sätt. Kvacksalvare har även en smart mekanik för att spelet ska fortsätta vara någorlunda jämnt även om någon dragit ifrån i poäng. De som halkar efter ledaren kommer temporärt att få börja längre ut i virveln. Det ger större chans att få mer poäng och komma ifatt ledaren, hur många steg ut i virveln spelarna startar beror på hur långt efter ledaren de är i totalpoängen. 

På spelplanen räknas poängen samman. Om den som leder har passerat ett antal “råttor” får eftersläntrande spelare börja längre ut i virveln på sin gryta. I exemplet ovan är röd en råttor efter gul och får börja en plats längre ut i virveln i poängräkningen.

Sammanfattningsvis tycker vi att Kvacksalvare är ett bra spel som tål många sessioner utan att det blir repetitivt. Att ingrediensernas funktion ändras från omgång till omgång genererar nya möjligheter och kombinationer. Det finns även expansioner att köpa för att addera ännu fler variationer till spelet. Spelet kan spelas från 10 år, men det är en utmaning även för vuxna att upptäcka vilka kombinationer av ingredienserna som ger bäst möjlighet för vinst. Dina val av ingredienser påverkar även andra spelare och det finns ett begränsat antal av alla ingredienser. Allt kryddas med en lagom dos slump och vi kan utlova en riktigt rafflande och rolig upplevelse runt grytorna. 

Krönika: Världen är inte svart och vit — förutom i Schack

Krönika: Världen är inte svart och vit — förutom i Schack

Speltest: Dice miner

Speltest: Dice miner

0