Speltest: Blue Prince - Ett pusselspel med brädspelsvibb
Handlingen i Blue Prince är enkel, du är arvtagare till en 45 rum stor herrgård – men det finns en hake: du måste inom 50 dagar hitta det hemliga 46:e rummet annars går arvet inte igenom. Detta mytomspunna rum skriver den tidigare ägaren i brevet att ingen utom han vet var det finns, vilket inkluderar tjänstefolket som många år jobbat i och på ägorna. Kan du hitta rummet?
Försommarens stora spelöverraskning heter Blue Prince, ett spel för tänkare som är fyllt till bredden av utmanande problem. Spelets titel är en ordlek med ordet blueprints, alltså planritningar på svenska. Saken med herrgården är nämligen att den förändras varje dag, rummen och deras respektive utgångar hamnar dagligen på olika plats i byggnaden. Du börjar dagen i lobbyn och kan välja mellan tre olika dörrar och för varje väg som öppnas får du välja mellan tre slumpmässigt olika rum som ska placeras där. Denna dragning av rum känns väldigt likt många traditionella brädspel, som exempelvis klassikern Drakborgen eller landskapsbyggandet i Carcassonne – brickorna du drar kan leda till oönskade svängar, återvändsgränder eller korridorer.
Det hemliga rummet är inte utritat på kartan utan dit når spelaren endast genom idogt arbete. Det finns många olika typer av rum som på olika vis hjälper dina möjlighet att ta dig vidare. Ett exempel på detta är pannrummet, som kan förse andra rum med ström som i sin tur kan ge fler möjligheter.
En dag i herrgården
Längden på dagarna i herrgården begränsas på olika vis. Ibland gör för många otursamma svängar och utgångar att passagerna tar slut och du helt enkelt inte får möjlighet att dra fler rum. Andra gånger kan du bli utmattad, du har ett begränsat antal förflyttningar per dag. Tar stegen slut och du inte har tillgång till mat (vilket kan hittas i huset) är dagen genast över
Det tredje sättet att ända dagen är att få slut på nycklar eller ädelstenar. Dessa ting samlar du på dig slumpmässigt i de rum som dras, vissa rum visar redan innan du drar dem att föremål kan hittas eller köpas – det är viktigt att få till en balans mellan nycklar, ädelstenar och steg för att optimera dagarna. Ädelstenar är en kostnad som krävs för att kunna välja vissa viktiga rum, har du inga ädelstenar får du snällt välja någon annan planskiss.
När dagen tar slut är hela ditt dagsverk förbrukat och du börjar åter i lobbyn med tre olika vägar att välja mellan. Det du kan ta med dig från en dag till en annan är vad du lärt dig. Ett tips är att redan från första dagen börja skriva ner information, eller ta massvis med skärmavbilder – det optimala är en kombination av detta. Gåtor att lösa finns det massvis av i Blue Prince, både enkla och svåra. Spelet håller dig minimalt i handen, det är helt upp till dig som spelare att bygga upp intresset kring att utforska och lösa problem för att komma vidare.
Ett exempel på vad som kan vänta bakom nästa dörr. Du får tre rum i draften och får välja ett av dem att placera ut. Behöver du ett visst rum bygger du det, men det är ofta kritiskt att inte skapa för många återvändsgränder, utgångarna rummen erbjuder syns redan i draften och det är upp till spelaren att planera.
Just det där med motiviation var det sista jag hade problem med under mina sittningar, det var mer likt ett beroende att försöka hitta det där rummet och alla lediga timmar investerades i Blue Prince under en period. En dag i spelet kan ta lång tid om du gräver ner dig i att försöka lösa något, men den kan även gå fort om du till exempel bara är ute efter att nå ett visst rum och göra en viss sak
Allt ska lösas, det är bara en tidsfråga om när det är dags. Ibland krävs ledtrådar från andra rum och andra gånger är det pussel som kan lösas i det aktuella rummet helt utan förkunskaper. I takt med att herrgården utforskas tillkommer nya rum till dragningen och befintliga rum kan med olika hjälpmedel göras mer och mindre vanliga. Du kan inte spara spelet mitt under en dag, men kan avsluta innevarande dag när som helst. Efter 80 timmars speltid har jag inte en enda gång avslutat en dag utan att ovillkorligen ha fastat eller blivit utmattad.
Med hjälp diverse verktyg som vissa dagar finns och andra inte finns att köpa kan du hitta fler ledtrådar. För att kika noga på foton i mörkerrummet måste du inte bara ha lyckats köpa förstoringsglaset utan även ha draftat rummet med proppskåpet för att tända lyset. Kombinationen kan ta ett antal dagar att få till och det är en del av spelets charm och det som gav den här speltestaren ett stort driv att nöta på.
Blue Prince får toppbetyg: 5/5
80 timmar? Jo, det visade sig att spelet var långt ifrån över då det 46:e rummet hittats och herrgården officiellt ärvdes. Det finns massor av fler mysterier och trådar att dra i. I mitt fall ärvdes herrgården på 36:e dagen och jag har ändå fortsatt spela på till dag 119 – och det kommer inte stanna där, det finns fortsatt mer att utforska och lösa. Spelet jobbar inte det minsta med skräck, action eller behov av goda reflexer samt hand till öga koordination – likt traditionella tv-spel gör på olika vis. “Slagfältet” i det här fallet äger istället rum i ditt huvud. Din karaktär är helt ensam i herrgården och därmed förekommer heller ingen dialog i spelet, men det finns böcker och brev att ta del utav som hjälper till att berätta en handling och ge ledtrådar.
Blue Prince är en solklar 5/5 och ett alldeles unikt spel. Testversion Playstation 5.