Tetris - ett tidlöst spel (och en liten recension av filmen)

Tetris - ett tidlöst spel (och en liten recension av filmen)

Även om det funnits otaliga versioner av Tetris genom åren är den kanske mest kända och spridda  versionen den till Nintendos Game Boy, 1989. Nintendo lät spelet följa med konsolen, vilket skulle visa sig vara ett genidrag. Spelet appellerade till både män och kvinnor, unga som gamla och spelet fungerade utmärkt att spela på både flygplan, hotellrum, skolgårdar, bussresor och… toaletten.

Första gången jag spelade Tetris var på en IBM-dator som min morbror satte upp åt min morfar. Det här var 1993 och datorn var gammal redan då. På 5.2 tumsdisketterna fanns det ett spel med fallande block som du roterade och skulle få att passa ihop till heldragna linjer, till tonerna av blippig rysk folkmusik. Spelet var förstås Tetris och det skulle visa sig vara ett tidlöst spel som funkar oavsett tid och teknik. 


Alla känner nog till spelet Tetris i någon form. Många är det också som fångats av dess enkla premisser för att utmana sig själv till allt högre poäng — då blocken faller ner i allt högre hastighet. På ett sätt är Tetris essensen av tv-spel; pussellösande under tidspress. 



Att utmana sig själv och försvinna från världen ett tag, i en oändlig kavalkad av bitar gjorda utav fyra kvadratiska block, och se rader försvinna bort är en nästintill hypnotisk upplevelse. 

Alla har vi som spelat olika känslor inför L-blocket, T-blocket, I-blocket, S-blocket och dess spegelvända syskon, samt kvadraten. 

Något annat vi också är bekanta med är att tiden har en tendens att försvinna när vi spelar och att vi kommer in i zonen, ett flyt uppstår och trots att blocken faller i allt högre hastigheter uppfattar vi dem i slowmotion. 


Flow

Begreppet flow myntades av psykologen Mihaly Csikszentmihalyi på 1970-talet. Det kan beskrivas som det mentala tillstånd, där du mår bra och presterar bra, helt fokuserad. Flow upplevs ofta av många som ägnat många timmar åt en uppgift och som tycker uppgiften är utvecklande och kul. 

Du kanske har upplevt flow de senaste dagarna, då du kört bil, spelat ett instrument eller ägnat dig åt en annan aktivitet som helt uppslukat dig och tiden har försvunnit. 


Tetris är ett spel från Ryssland, då Sovjetunionen. Utvecklat av Alekséj Leonídovitj Pázjitnov, första versionen gavs ut 1984. Han programmerade spelet på myndigheten där han arbetade. 


Historien om hur Tetris nådde västvärlden är rafflande och har nu resulterat i en film som hade premiär på Apple TV+ den sista mars. Det är en historia värd att filmatisera. Utan att spoila för mycket spreds Tetris på floppydiskar över världen och blev populär på kontor över hela världen. 


Då fick olika personer både i USA och i Japan i uppgift att inskaffa rättigheterna till spelet för att kunna distribuera det lagligt. Något som inte skulle visa sig vara det allra lättaste då det var oklart vem som egentligen ägde rättigheterna eftersom Alekséj utvecklat spelet på statens datorer och det bakom järnridån. Första gången jag läste om jakten på spelet var i boken ”History of Videogames” och även i ”Game over” som båda tar upp historien med lika olika vinklar och detaljer. 

Filmen var faktiskt både rafflande och helt klart sevärd, 4 av 5.


Tetris är en tidlös klassiker. De senaste veckorna har vi på redaktionen spelat Tetris Effect Connected på Playstation 5. En upphottad version långt från den första versionen. Men kärnan är där och får vi sug på kontoret har Johan sin Gameboy SP med Tetris från 1989 till hands. 


Senaste artiklarna på Kuxa.se/spel

Speltest: Tokyo Highways

Speltest: Tokyo Highways

Krönika: Bytet till Switch - från flopp till succé

Krönika: Bytet till Switch - från flopp till succé

0