Speltest: Armada - expansion till 7 Wonders

Speltest: Armada - expansion till 7 Wonders

7 Wonders fick toppbetyg när vi testade det. Nu har vi fått hela tre expansioner som vi testar enskilt med huvudspelet och tillsammans. Ett speltest i samarbete med spelexperten.com i Gävle. 
Expansionerna heter Cities, Leaders och Armada (som vi testar här) och ger alla en extra krydda till det redan fantastiska grundspelet som heter 7 Wonders, den recensionen hittar du här nedan.

En kort sammanfattning av 7 Wonders 

Det är ett kortbaserat spel där du bygger upp din civilisation, genom att välja kort bygger du upp dina resurser och poäng. Du kan samtidigt se till att motståndarna inte får de kort eller resurser de behöver. 

Efter att ha spelat otaliga omgångar börjar vi snart få våra favoritstrategier och vi vet vilka kort de andra favoriserar. Vad passar då bättre än en extra krydda till spelet i form av en expansion? 

Expansionerna gör på olika vis spelet mer dynamiskt och sammanfattningsvis kan vi fastslå att 7 wonders upplevelsen blir ännu bättre. Ett råd är dock att simma lugnt – vi provade en expansion i sänder tillsammans med grundreglerna. På det viset fick vi en bra känsla för de nya elementen att ta hänsyn till.

Exempel på nytt underverk till Armada - Siracusa - vars symboler utnyttjar utforskande med skeppen.



Armada expansionen.

Medelhavet - i all sin prakt. Varje utveckling av skeppen (steg framåt) kostar det som står vid gränsen till rutan. Du måste alltså både ha råd med kostnaden för kortet du spelar ut och “resekostnaden” för att få flytta skeppet.

Den största av de tre expansionerna vi testat är Armada. Den kommer med en extra spelplan och ett nytt underverk. Spelplanen är medelhavet som låter spelarna utforska haven, upptäcka nya öar, rikedomar och interagera med varandra i sjöslag. Varje gång en spelare lägger ut ett rött, gult, blått eller grönt kort får de även möjlighet att segla med sitt skepp i samma färg. Varje steg på havet kostar olika resurser och ger på olika vis fördelar i spelet.

Den röda båten ger bättre sjöslagsförmåga, grön ger guld, blå ger poäng till sluträkningen och grön låter dig upptäcka öar vilka dras ur en ny kortlek (väldigt kul!). Ö-korten har bättre effekter ju längre du seglat, på samma vis som de andra färgerna ger högre och bättre avkastning vid längre distanser. Armada är en väldigt lättöverskådlig expansion, ett slarvfel vi flera gånger gjort är att glömma att flytta båten då möjlighet ges - ofta ligger fokus trots allt på grundspelet. Men det är en vanesak att hålla många bollar i luften (eller skepp på haven) samtidigt.

Exempel på Ö-kort.

Sammanfattningsvis 

Vi är eniga om att expansionerna tillför mycket och höjer grundspelet. Framförallt gör expansionerna det svårare att förstöra för andra spelare, på grund av alla olika möjligheter. Spelet blir mer dynamiskt och intrycket så här långt är även att det sällan känns lika hopplöst att komma ikapp som det ibland gör i 7 Wonders grundspelet. Krigen har blivit svårare att utröna på förhand, det går att smyga upp sin armé på olika fronter, och Armadas spelplanen erbjuder en helt ny dimension.

Armada är absolut en väldigt bra expansion. Spelmässigt rankar vi nog Cities högre om du bara ska köpa en expansion. Men gillar du känslan av att utforska havet, dra ö-kort och på andra sätt få flera effekter när du lägger ut dina grundkort, då är Armada något för dig. När vi spelat med alla expansioner blir ofta skeppen bortglömda, för det blir väldigt mycket att tänka. Men när vi kör med enbart Armada och grundspelet är det en väldigt rolig krydda till ett redan fantastiskt spel.  



Senaste på Kuxa.se/spel

Speltest: Bezzerwizzer

Speltest: Bezzerwizzer

Speltest: Leaders - expansion till 7 Wonders

Speltest: Leaders - expansion till 7 Wonders

0